COD kurier – co kryje się za tym skrótem?
„COD” to jeden z terminów często używanych w branży kurierskiej. Kryje się za nim najczęściej występująca usługa dodatkowa – przesyłka za pobraniem. Na czym polega ta forma dostawy? Jakie są jej zalety i czy warto wprowadzić ją do swojego sklepu internetowego?
Na czym polega przesyłka pobraniowa (COD)?
Model polegający na zapłacie za przesyłkę w momencie odbioru znany jest pod angielską nazwą Cash on delivery (skrótowa nazwa usługi – COD). Ta forma płatności za towar jest powszechnie wykorzystywana w sprzedaży wysyłkowej prowadzonej za pośrednictwem sklepu internetowego lub telefonicznie. Usługę pobrania i zwrotu należności (COD) oferuje większość firm kurierskich. Ze względu na jej dość złożony przebieg, jest ona dodatkowo płatna – przewoźnicy zwykle pobierają prowizję w postaci określonego procenta kwoty pobrania.
Jak działa ta opcja zapłaty? Decydujący się na zakup danej rzeczy klient nie musi za nią płacić w momencie składania zamówienia – robi to dopiero wtedy, gdy kurier dostarczy już paczkę do miejsca odbioru. Uregulowanie należności jest warunkiem wydania przesyłki.
Bezgotówkowa przesyłka pobraniowa – co warto wiedzieć?
Przesyłka pobraniowa jest dostępna w ofertach firm kurierskich już od wielu lat, jednak płatność kartą za przesyłkę pobraniową stała się pewnym standardem dopiero niedawno. Dość szybko jednak okazała się być opcją bardzo chętnie wykorzystywaną przez klientów. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na wysoką (i wciąż rosnącą) popularność płatności bezgotówkowych.
Jak wygląda płatność za przesyłkę za pobraniem (COD)?
Gdy kurier doręczy przesyłkę w umówione miejsce, musi pobrać od odbiorcy należną kwotę. Jeśli dany przewoźnik umożliwia swoim klientom płatność kartą za pobranie, kupujący może zdecydować, czy woli zapłacić w ten sposób, czy też bardziej odpowiada mu uregulowanie należności za pomocą gotówki. Gdy pieniądze zostaną przekazane kurierowi, klient może odebrać swoje zamówienie.
Jeżeli doręczenie przebiegło sprawnie i bez problemów, pobranie przekazane zostanie na konto bankowe sprzedawcy w ciągu kilku dni następujących po dniu doręczenia przesyłki. Należy pamiętać, że każda firma kurierska ma indywidualny termin przekazania środków. Zwykle jest to około 6 dni, licząc od daty przekazania pieniędzy kurierowi. Środki składające się na zwrot pobrania zostają także pomniejszone o należną opłatę za usługę COD.
Zalety i wady przesyłki pobraniowej (COD)
Mocne strony przesyłki pobraniowej leżą przede wszystkim w tym, jak bardzo wygodna jest ona dla klienta robiącego zakupy na odległość. Kupujący nie musi przelewać środków na konto sprzedawcy – proces zakupowy może zostać ograniczony tylko do podania kluczowych danych i potwierdzenia zamówienia. Przewoźnik po otrzymaniu pieniędzy rozlicza się ze sklepem, klient nie musi więc troszczyć się o ten aspekt. Kupujący cenią sobie przesyłkę pobraniową także ze względu na poczucie większego bezpieczeństwa transakcji – nie muszą obawiać się, że sprzedający okaże się nieuczciwy i po wpłacie środków nie wyśle przesyłki.
Czy usługa COD ma jakieś wady? Jedną ze słabych stron tego modelu jest na przykład dłuższy czas oczekiwania na zwrot pobrania. Środki pozyskane od klienta wpływają na konto sprzedawcy dopiero po kilku dniach od dnia doręczenia przesyłki. Przedsiębiorcy chcący udostępnić tę opcję płatności w swoim sklepie muszą także pamiętać o tym, że jest ona nieco droższa od standardowej przesyłki. Jej cena może dodatkowo wzrosnąć, jeśli klient zdecyduje się na uregulowanie należności kartą płatniczą.
Czy warto udostępnić przesyłkę za pobraniem swoim klientom?
Przesyłka pobraniowa (COD) to usługa, którą można znaleźć w ofercie niemal każdej firmy kurierskiej. Czy warto więc wprowadzić ją w sprzedaży wysyłkowej? Dzięki udostępnieniu klientom takiej możliwości możesz wpłynąć na zwiększenie zaufania do swojej marki. Poszerzysz także grupę potencjalnych kupujących o te osoby, które kupują w internecie wyłącznie w ten sposób. Jeśli nawiążesz współpracę z wiarygodnym przewoźnikiem i zadbasz o dostępną płatność kartą u kuriera, możesz znacząco poprawić doświadczenia zakupowe swoich klientów.
Artykuł partnera
Zostaw komentarz